Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1 - 10 kW utenbordsmotor
Ansvarsfraskrivelse på forhånd: Propel har stoppet utviklingen og produksjonen. Torqeedo forblir den ubestridte markedslederen i 15 hk ekvivalent. Det finnes selvfølgelig noen andre produsenter i segmentet, men de er mer for skjærgårdsbåter.
Videoen var ikke sponset og skal heller ikke favorisere noen av de to produsentene. De presenterte vurderingene er vår personlige mening. Resultatene ser du her og på vår YouTube-kanal: E-Båt motorer TV
Optimale testforhold
Vi hadde perfekt vær, lite vind og milde temperaturer midt i november i Amsterdam. De to utenbordsmotorene ble testet på to identiske båter. Båten med Propel S1 var litt tyngre og hadde en litt annen vektfordeling, da det var to personer om bord.
Når det gjelder toppfarten, kunne vi kanskje fått litt mer ut av Propel-båten. Vi var imidlertid virkelig overrasket over testresultatene. Man må si at Propel S1 fortsatt var en testmotor fra den første forhåndsserien. Men også Torqeedo Cruise 10 ble totalrenovert med det skråverksutvekslingen, og nå finnes det også en fjernversjon av Cruise kun med 12 kW.
Gjøre Propel testkjøring
Forresten: Dere kan bestille en testkjøring i Amsterdam gjennom oss eller gjennom Propel. For tiden hovedsakelig med Propel D1 innenbords. Etter avtale er en testkjøring med S1 utenbords mulig. Ta gjerne kontakt med oss direkte, så hjelper vi dere med avtalen!
Propel S1 vs. Torqeedo Cruise 10.0 R i testen
På grunn av gjeldende informasjonskapselinnstillinger kan ikke Youtube-videoen vises.
Kjørekurve Torqeedo Cruise 10 vs. Propel S1
Kjørekurvene viser noen likheter, men også åpenbare forskjeller. I det lavere effektområdet ser det ut til at Propel S1 er litt mer effektiv på grunn av det høye dreiemomentet. Fra rundt 4 kW er Torqeedo Cruise 10 derimot litt raskere enn Propel.
Fra cirka 7 kW dytter Torqeedo en stor baugvann foran seg og klarer ikke å gå over til planing. Opp til 10 kW forblir skroghastigheten konstant. Mellom 7 og 8 kW er det et tipping-point med Propel S1, og motoren klarer faktisk å få det til å gå i planing. Ved maksimal effekt på 10 kW oppnådde vi en topphastighet på 19 km/t. Det er beregnet til nesten 50% mer topphastighet.
Noen ord om båtene: Både Torqeedo Cruise 10.0 R og Propel S1 henger på en Gentle 510 Sloep med en egenvekt på 550 kg. Vannlinjelengden er 5 meter, og båten har et fortrengningsskrog. Inkludert motor, personer, batteri og tilbehør veier båten cirka 800 kg. Rent beregnet ligger skroghastigheten på cirka 10,2 km/t. 70% av skroghastigheten er cirka 7,1 kWh.
(Målingene ble for øvrig utført ved 12°C lufttemperatur, 13,5°C vanntemperatur. Vi hadde med 13 km/t bare en lett bris og med 0,1 m bølger optimale forhold.)
Akselerasjon i sammenligning
I testene la begge sjåfører spaken helt ned på bordet ved startsignal. I de første 3-5 meterne tar begge båtene ikke inn på hverandre. Deretter kommer båten med Propel S1 imidlertid over skrogets hastighet. I løpet av få sekunder har Propel S1 en betydelig høyere toppfart enn Torqeedo Cruise 10 og drar ifra. Innen 50 meter får Propel et forsprang på flere båtlengder.
Klart vinner: Propel S1.
Også å stoppe var ikke noe problem for Propel S1. I løpet av få sekunder kom båten til stillestående. Imidlertid drar S1 med seg en betydelig bølgekraft, som man blir innhentet av. Dette gjør det litt vanskeligere på grunn av den høyere hastigheten.
Hastighet i sammenligning
Spesielt bemerkelsesverdig er topphastigheten ved full effekt. Torqeedo Cruise 10 har nådd en maksimal hastighet på 10 km/t. Dette samsvarer med båtens beregnede skroghastighet. Vi forventer et sammenlignbart resultat fra andre motorer i effektområdet: Aquamot, E-Tech, Mitek eller RiPower. Her ser man den teoretiske kjørekurven.
Det så imidlertid helt annerledes ut med Propel S1 utenbordsmotor. Her kunne vi måle en maksimal hastighet på 19 km/t. 50% høyere topphastighet enn Torqeedo Cruise 10! Med samme effekt har vi kommet over skroghastigheten, og båten gikk over i halvglidende fart. Med Propel S1 kan man til og med tenke på vannski med små barn med riktig båt.
Dette resultatet var veldig uventet for oss og har virkelig imponert oss.
Rekkevidde i sammenligning
Viktig for elektriske utenbordsmotorer er først og fremst effektiviteten: Med hvor mye kraft oppnår jeg en behagelig hastighet på båten min. E-båter har vanligvis ikke som mål å oppnå så høye hastigheter som mulig.
Med et blikk på kjørekurvene til de to motorene blir det klart: Propel S1 er betydelig mer effektiv. Med det samme batteriet kan man kjøre omtrent 10% lenger. Det er en virkelig god verdi over tid og bør absolutt tas i betraktning ved valg av batterier.
Lyder fra de to 15 hk E-motorene
Begge motorene er ikke lydløse, både Propel S1 og Torqeedo Cruise 10. Spesielt i det lave turtallet lager girkassen fortsatt noen lyder. Vi vet allerede fra Propel at det jobbes med dette. S1-modellene som blir tilgjengelige hos oss fra april vil bli endret og sannsynligvis bli betydelig mindre hørbare. Vi har ennå ikke testet Cruise 12.0 med det nye skråverksgiret.
Vi satt hovedsakelig i båten med Propel S1. Men helt ærlig: vi hørte knapt Cruise 10.0 fra vår båt. Cruise-modellene er helt annerledes enn de gamle Torqeedo Travel 1003-modellene. Når man sitter nær motoren, er lyden selvfølgelig hørbar.
Alt i alt ser vi her en liten fordel med Propel S1.
Pris og batterier
Ved enhver kjøpsbeslutning står selvfølgelig kjøpesummen som et av de viktigste beslutningskriteriene i fokus. Et komplett system bør etter vår mening være rimelig. Vår merverdi ligger først og fremst i den personlige rådgivningen og våre mange referanser. Også vår nettside og vår YouTube-kanal skal bidra til å informere båteiere grundig om elektriske motorer og de ulike fordeler og ulemper. I bytte ser vi selvfølgelig frem til at du, dersom du bestiller en E-motor, også bestiller den gjennom oss.
Det komplette systemet med Propel S1 med 10 kWh LiFePO4 begynner på 12.000€. Det er en ekte utfordring i denne ytelsesklassen. Med Propel-batteriene blir systemet naturligvis litt dyrere. Det komplette systemet fra Torqeedo Cruise begynner på 17.000€. Med de originale Torqeedo-batteriene koster det komplette systemet faktisk nærmere 22.000€.
Vi må for tiden klart si at Propel S1 er et ekte kupp. Imidlertid er den nevnte prisen på 5.700€ for utenbordsmotoren ennå ikke endelig. Den endelige salgsprisen vil sannsynligvis bli litt dyrere. Til slutt vil Propel S1 sammenlignet med Torqeedo sannsynligvis fortsatt være flere tusen euro billigere.
Annet: Førerkort, tilgjengelighet
Varianten med ferngass fra Torqeedo - Cruise 12.0 R - har mer enn 15 hk og kan derfor ikke kjøres uten førerkort. Etter vår mening er dette en enorm ulempe, spesielt for utleiere og fritidsmarkedet. Her kan Propel S1 virkelig score. Når man derimot tenker på kjøreskoler, er det til og med nødvendig å ha en elektrisk motor med mer enn 11 kW. Derfor vil vi absolutt anbefale Torqeedo 12.0 R eller 2x ePropulsion Navy 6.0 EVO.
En stor ulempe med Propel er for tiden tilgjengeligheten. Utviklingen og konfigurasjonen har, i motsetning til forventningene, tatt betydelig lengre tid. Motoren skulle egentlig vært levert allerede tidlig i 2022. Neste leveringsdato er april 2023 - vi er spente på om Propel kan holde denne. Vi har uansett allerede mottatt flere forhåndsbestillinger og anbefaler tidlig kontakt for vår rådgivning. Også nå etter våre tester er vi sikre på at S1 utenbordsmotorene vil gå unna som varme hveteboller.
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.