Hva er fordelene og ulempene med elektriske motorer og forbrenningsmotorer for deg?
Vi gir deg en kort oversikt over likhetene og forskjellene mellom elektriske båtmotorer sammenlignet med forbrenningsmotorer. Hva er fordelene med elektrisk motor på båten? Hvor ligger de [tilsynelatende] ulempene? Vi ønsker deg god fornøyelse med videoen eller lesingen av artikkelen! Send oss gjerne dine spørsmål og innspill.
ELEKTRO vs. FORBRENNER på vannet | Fordeler og ulemper i oversikt
På grunn av gjeldende informasjonskapselinnstillinger kan ikke Youtube-videoen vises.
Likheter mellom elektriske og forbrenningsmotorer
Kan jeg kjøre like raskt med en elektrisk motor som med min forbrenningsmotor, eller er jeg saktere ute?
Ikke bekymre deg! En elektrisk motor sørger like utmerket for fremdriften av båten din. Når det gjelder maksimal hastighet, er de to motortypene altså likestilt.
Hva avhenger hastigheten til båten av?
Vi trodde i begynnelsen at det bare var motoren som var avgjørende for hastigheten. Hastigheten avhenger imidlertid mer av båten din enn av motoren. I vår artikkel {%ckve71par01nf3p66lenx45la___Elektroboote - alt du trenger å vite%} forklarer vi mer om den økonomiske hastigheten og hvilke verdier som er nødvendige for å beregne hastigheten.
Energiforbruket til el-motor og forbrenningsmotor på båten?
Derfor anbefaler vi, uavhengig av motor, å holde en roligere hastighet. Selv om du selvfølgelig kan gi gass! Du bør imidlertid alltid ha nok batterikapasitet eller ekstra drivstoff om bord for å unngå å gå tom!
Det avgjørende er altså ikke energiforbruket, men snarere typen lagring om bord, og her er det forskjeller. Mer om forskjellene i rekkevidde finner du lenger ned i artikkelen.
Hvordan E-motor og forbrenningsmotor fungerer
Propellen omdanner motorens kraft til skyv og skyver båten i ønsket retning. Forbrennings- og elektromotorer har et felles bruksområde og sørger for maksimal kjøreglede på båtturen. Konstruksjonen og måten drivakselen settes i rotasjon på, fungerer forskjellig.
Installasjon av båtmotorer
Forskjeller mellom elektriske motorer og forbrenningsmotorer
Er det verdt det med en elektrisk båtmotor for båten min?
Fordelene med en elektrisk motor i båter
Fordelene med den elektriske motoren sammenlignet med kjøretøy med forbrenningsmotor er mange. Etter vår mening har den elektriske motoren mange fordeler, men den er ikke alltid 100% egnet. Det finnes også noen utfordringer som elektriske motorer medfører. Vi viser deg hvordan du enkelt kan eliminere disse tilsynelatende ulempene med vår hjelp:
1. Lydnivået til en elektromotor
En elektromotor er betydelig stillere enn en forbrenningsmotor! Avhengig av type og konstruksjon varierer lydnivået til motoren. E-motorer uten gir har et lydnivå på bare 30-60 desibel og er dermed praktisk talt lydløse. Elektriske båtmotorer med gir er derimot litt høyere, rundt 70 dB. Uansett er de elektriske drivverkene betydelig stillere. Støyen fra en forbrenningsmotor minner om hovedveiene i en storby. For oss var nettopp dette anledningen til å tenke på en elektromotor for båten vår. Vi tenker nemlig hovedsakelig på natur og rekreasjon når vi er på båttur.
Vår mening: Det finnes ingen alternativ til elektromotorer når det gjelder lydnivå ... bortsett fra muskelkraft selvfølgelig, her gjør du til og med noe bra for helsen din!
Generelt gjenspeiler artikkelen, i tillegg til fakta, også vår mening. Vi prøver å være så objektive som mulig. Det finnes som for nesten alt en annen mening. På messer hører vi av og til båteiere si:
- motoren må være høy og stinkende
- får jeg en høyttaler for motorsounden også?
- Elektrisk? Da må jeg jo snakke med de andre
-
1. E-motorer er betydelig stillere eller helt lydløse
-
2. Utslippsfri ingen ubehagelig lukt
-
-
4. Miljøvennlig og økologisk bærekraftig
-
5. Fremtidssikker: Ingen frykt for kjøreforbud
-
6. Vedlikeholdsfri: mindre innsats
-
7. Høyere sikkerhet om bord
-
8. Effektivitet og akselerasjon er høyere
-
-
2. Utslippsfri og en ren sak
En elektromotor produserer ingen miljøskadelige og stinkende avgasser under kjøring. Studier har vist at på grunn av manglende filteranlegg slipper 38 ganger mer nitrogenoksider ut i atmosfæren. I tillegg trenger motoren ikke olje som kan lekke ut.
Skal du på tur med familien til innsjøen og har lukten av en bensinstasjon i nesen? For oss personlig var dette en av de viktigste grunnene til å engasjere oss i temaet elektromobilitet. (Det finnes selvfølgelig unntak som liker lukten av en bensinstasjon.) Likevel tenker vi på deg og helsen din.
Også for dyr og miljø har fravær av avgasser eller smøremidler i vannet stor innvirkning. I havneanlegg ser vi altfor ofte en glinsende oljefilm på vannet. I tillegg til dyrene har det også fordeler for vannkvaliteten i ditt område. Spesielt med de stadig varmere somrene er vannkvaliteten i innsjøene og elvene i Tyskland en viktig faktor som fremmes av elektriske båtpropeller.
3. Ingen vedlikeholdskostnader og rimelig drift!
Jo større batteriet er, desto høyere blir kostnadene for det komplette systemet. Ved anskaffelse anbefaler vi å være oppmerksom på hvor mye kapasitet du i gjennomsnitt trenger.
På vår nettside har vi utviklet en liten kostnadsberegner for deg. Du kan enkelt sammenligne de årlige kostnadene hjemmefra og se når en E-motor lønner seg for båten din.
Du må bare oppgi hvor ofte du kjører per år og hvor høyt forbruket til båten din er. Et annet interessant punkt: Du kan se hvor mye CO2 båtmotoren slipper ut over tid og hvor mye CO2 som kan spares.
Break-even: Når er en E-motor billigere?
Amortiseringstiden avhenger av motoren og din kjørestil. I beregningen sammenligner du kostnadene ved kjøp med driftskostnadene: Du kjøper en 15 hk forbrenningsmotor for 4000€ og bruker årlig 800€ på bensin og 200€ på vedlikehold. Eller du kjøper en 11kw (15 hk) E-motor med batterisystem for 8000€ og bruker bare 200€ på strøm per år.
Din elektriske drivlinje lønner seg allerede etter 5 år. Etter 10 år har du allerede spart 4000€. Fossile brensler er en begrenset ressurs. Tror du prisen vil stige i fremtiden? Vi antar på lang sikt at bensinprisene per liter vil øke betydelig på grunn av en CO2-skatt eller lignende.
På den annen side gir rimelige solceller muligheten til å generere strøm gratis. Denne strømmen kan lagres direkte i ditt batterisystem.
4. Miljøvennlig og økologisk bærekraftig
Hvis du bruker grønn strøm til din elektriske motor, er driften til og med klimanøytral. Hva betyr klimanøytral? Det dannes ingen skadelige CO2-utslipp eller nitrogenoksider som forurenser luften og truer helsen din. I tillegg slipper ikke forurensende stoffer som drivstoff, olje eller andre smøremidler ut i vannet. Med elektriske motorer er det ingen fare for å skade de lokale vassdragene og dyrelivet.
For å generere strøm på vannet selv, er det mulig å montere solcellepaneler eller små vindturbiner på båten. Alternativt kan du også bygge anlegg ved kaien eller på båthuset ditt, og du er også trygg for stigende strømpriser.
Dette er spesielt egnet for husbåter med et større takareal, men også for mindre båter. Mange solcellepaneler er sammenleggbare eller kan rulles sammen, og er derfor lette å installere på taket eller rekkverket til båten.
5. Ingen kjøreforbud for elektriske båter
Selvfølgelig finnes det allerede nå i Tyskland og Østerrike en mangfold av innsjøer med kjøreforbud. Vi er personlig sikre på at kjøreforbud og strengere krav vil øke betydelig i fremtiden. Med en elektrisk motor er du på den sikre siden. Spesielt hvis du vurderer å kjøpe en ny båtmotor, bør du holde dette ikke uvesentlige faktoren i tankene.
6. Vedlikeholdsfri – aldri mer stress!
Midt i sesongen må du bytte slitedeler på motoren din. Ikke med en elektromotor. De fleste E-motorer er vedlikeholdfrie og har, med høy kvalitet på utførelsen, en ekstremt lang levetid. Dette sparer deg for mye stress. Har motoren fortsatt garanti? Hvor kan jeg få motoren reparert, og hvor dyrt blir det? Kanskje er du også teknisk mye mer erfaren, og bytte av noen slitedeler gir deg ingen problemer. Da er det ikke så dramatisk for deg. Vi ville ærlig talt vært helt overveldet av det! Derfor velger vi å være på den sikre siden med en elektromotor.
7. Høyere sikkerhet om bord
Sikkerhet er alfa og omega. På veien overbeviser elbiler med sin høyere sikkerhet. På vannet må batteriet oppbevares tørt, hvor sprutvann ikke er et problem. De fleste motorer er helt sprutsikre. Noen batterier er til og med helt flytende. Risikoen for branner er lav, men vi anbefaler likevel en spesialbrannslukker om bord for sikkerhet ved visse batterier. Vi jobber hovedsakelig med litium-jernfosfat-batterier. Disse er ikke brennbare og derfor helt sikre.
Håndtering av lett antennelig og eksplosiv bensin om bord er ikke nødvendig. Etter vår mening er det betydelig mer behagelig uten en bensinkanne om bord.
8. Bedre virkningsgrad og høyere akselerasjon
I praksis høres dette sikkert forståelig ut: jo raskere det går, desto bedre for deg. Det samme kan observeres med elbiler. Ikke uten grunn har en Tesla Model S så høy akselerasjon og lar alle andre biler bli igjen ved lysene. Og det til tross for den ekstra vekten av batteriene!
9. Enkel betjening og godt håndtering
Mange motorer har en turtallsregulering for trinnløs kontroll. Fordelen er at motoren kan skifte mellom forover- og bakoverkjøring uten å skifte gir. Betjeningen er dermed betydelig mer intuitiv, brukervennlig, og hastigheten kan reguleres bedre.
En annen fordel med E-motorer er at motor og batteri kan overvåkes veldig enkelt. Ofte tilbyr produsenter spesielle funksjoner som ikke er direkte integrert i forbrenningsmotorer.
Dette inkluderer beregning av gjenværende rekkevidde, strømforbruk, GPS, eller en autopilot. Selvfølgelig kan du også legge til disse funksjonene separat på forespørsel for forbrenningsmotorer. Med elektromotorer er de ofte allerede integrert, og du trenger ikke å investere mer penger enn nødvendig.
10. Høy fleksibilitet: alltid og overalt strøm
Når du bruker en elektromotor, har du alltid elektrisitet om bord. Andre strømforbrukere som oppvarming, lamper, kjølebokser og annet kan drives over den samme kretsen. Vær tidlig oppmerksom på den nødvendige kapasiteten når du planlegger batteriene dine. Når du planlegger ruten for båtturen din, bør du også ta hensyn til ladestasjoner basert på maksimal kapasitet.
Det gode med elektromotorer: strøm er nesten tilgjengelig overalt! Du kan lade batteriet både ved egen brygge og i havner, anløpssteder eller ved ladestasjoner, og er derfor fortsatt veldig fleksibel.
Ulempene med en elektromotor
Er båter egnet for elektrisk drift?
-
Energitetthet og rekkevidde
-
-
Miljøpåvirkninger av produksjonen av batterier
-
-
Ladingstid
1. Energitetthet og rekkevidde
Bensin har en energitetthet som er 100 ganger høyere enn litium-ion-batterier. E-motorer er 10 ganger mer effektive. Effektivt er energitettheten altså 10 ganger dårligere, noe som påvirker maksimal rekkevidde negativt. Derfor er batterivekt og anskaffelseskostnader spesielt viktige aspekter ved større motorer eller ved kontinuerlig glidende kjøring. Det er derfor verdt å optimalisere batterikapasiteten i forhold til ønsket kjøretid og kapasitet.
Ved å planlegge rutene eller utfluktene godt, kan denne ulempen lett unngås. Strøm er vanligvis tilgjengelig ved hver brygge eller havn. Hvis du bruker båten din om dagen, kan den kobles til strømnettet over natten og være fullt operativ igjen senest neste dag.
Det er en ulempe, fordi du enten trenger mer plass til batterier i båten din eller har en kortere rekkevidde. Heldigvis tar en e-motor betydelig mindre plass enn en hovedmotor med forbrenningsmotor. Etter vår erfaring har det ikke vært problemer med rekkevidden ved de fleste overganger til e-motor så langt.
2. Innkjøpskostnader for elektriske båtmotorer
I løpet av de siste tiårene har det vært enorme sprang i energitettheten til batterier, med 5 til 8 prosent per år. Det investeres mange milliarder euro årlig for å fremme utviklingen. Hovedaktørene er først og fremst de store bilprodusentene, som planlegger å gå over til ren energi i stor grad innen 2030.
Båteiere drar spesielt nytte av dette, og konseptet med E-motor og batteri blir mer attraktivt. Akkurat nå synker batteriprisene fra 1.000€ per kilowattime til bare 500€. Denne utviklingen vil bli billigere i de kommende årene og bli betydelig mer lønnsom for deg! I tillegg til nye batterityper forskes det også mye på bruken av hydrogen som energibærer. Hydrogen lover en lignende høy rekkevidde og rask tanking som med vanlig drivstoff. For øyeblikket er imidlertid kostnadene for brenselcellen fortsatt ikke konkurransedyktige. Vi er spente og vil være med helt fremme! Og enda viktigere: Vi holder deg oppdatert på den nyeste teknologien i vårt nyhetsbrev!
3. Miljøpåvirkninger av produksjonen av batterier
Elektromotorer og batteriesystemer må produseres og transporteres til Tyskland. Ved produksjonen brukes også ressurser, og det oppstår CO2-utslipp. Motorene produseres ofte i Asia og importeres deretter.
Vi legger stor vekt på å gjøre oppmerksom på dette faktum og foretrekker produsenter med en bedre CO2-regnskap. Vi har utviklet en spesial CO2-kalkulator på vår nettside, hvor du kan beregne CO2-regnskapet i detalj og se når en E-motor er bedre for miljøet.
I media rapporteres det mye om produksjonen av batterier på grunn av elbiler, og om de skadene som oppstår for miljøet. Her følger snart et detaljert innlegg om produksjonen og de tilknyttede utslippene.
For hver kWh batteri oppstår det omtrent 125 kg CO2. Dette tilsvarer utslippet fra omtrent 60 liter bensin. Avhengig av størrelsen på batteriet kan du derfor raskt beregne ved hvilket forbruk det er lønnsomt å bytte til et batterielektrisk kjøretøy. Ofte allerede innen det første året!
4. Vekten av batteriene
Som en tommelfingerregel gjelder det at AGM-batterier er omtrent tre ganger tyngre. Som regel fjernes tanken fra båten ved en ombygging, noe som gir nok plass og en viss ramme for ekstra vekt på båten. Her gjelder det å legge batteriet så optimalt som mulig, da er litt mer vekt i båten nesten ikke en ulempe lenger. Spesielt på seilbåter trenger de også av og til litt mer vekt i kjølen.
5. Ladingstid for båter
Ladetiden til full opplading varierer avhengig av batteri og lader. En båt kan fylles med bensin, diesel eller hydrogen betydelig raskere. Dette er på papiret en annen ulempe med elektrisk båtdrift. Imidlertid er båtførere sjelden lenge uten stopp. Ladespeeden til batterisystemene øker stadig, og fleksibiliteten til E-mobilitet utvikler seg videre. Teslas Supercharger viser vei og lader et bilbatteri innen 30 minutter opp til 80%. Antallet ladestasjoner på vannet øker også, så fremtidige lengre utflukter vil også være mulig uten problemer.
Avhengig av behovet finner vi gjerne en passende ladestasjon eller en E-drift med tilsvarende rekkevidde for din båt. En E-motor er imidlertid ikke alltid fornuftig for hver rekkevidde og hvert bruksområde.
Konklusjon: Sammenligning av elektriske og forbrenningsmotorer
Hvis du eier en båt som trenger en stor motor for planing, kan det hende at du for øyeblikket er bedre tjent med en klassisk forbrenningsmotor. Hovedsakelig på grunn av batterisystemet.
Argumentene for forbrenningsmotorer er først og fremst de delvis lavere anskaffelseskostnadene ved større drivsystemer og den høyere rekkevidden og kjøretiden ved store motorer. På dette området er elektriske motorer i det absolutte premiumsegmentet, for alt er mulig. Spesielt batterisystemene for planende båter er kostbare. Likevel er elektriske motorer også ideelle for planing og har like mye kraft! Spesielt for innsjøer der kun E-båter er tillatt, finnes det ingen alternativ.
Fordelene med en elektrisk motor er at den er stille, utslippsfri, ren og som regel vedlikeholdsfri. I tillegg er driftskostnadene betydelig lavere, noe som kan gi en økonomisk fordel for hyppige brukere. Også blant fiskere, små båter og gummibåter har elektriske motorer vært svært populære i mange år.
Prisen med batteri er ofte lavere eller i det minste lik som for en forbrenningsmotor. De utallige andre fordelene med elektrisk motor veier her tydelig mer. Vi er spente på hvordan temaet E-mobilitet utvikler seg i Tyskland og Europa, og ser frem til tilbakemeldinger og dine erfaringer med E-motorer!
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.