E-motor for en Ohlson 8:8
Båten til vår kunde er en Ohlson 8:8 (utvidet versjon av skroget). Båten ble bygget i 1978 av Karlskrona Varvet verft og designet av Einar Ohlson.
Båten har en vekt på 3.300 kg, en total lengde på 8,8 m og en vannlinjelengde på 7,3 m. Beregnet gir dette en skrogfart på cirka 7 knop, eller 12 km/t.
Eieren ønsket i rådgivningen en ren elektrisk rekkevidde på 30 nautiske mil eller en kjøretid på 8 timer ved en hastighet på 4 til 5 knop. Installasjonen av en elektrisk innenbordsmotor i båten var vellykket.
Teoretisk kjørekurve for seilbåten
Ønsket kjøretid, hastighet & rekkevidde
I henhold til den beregnede teoretiske kjørekurven er det nødvendig med en kontinuerlig effekt på rundt 2 kW per time for en hastighet på 4 knop. For en hastighet på 5 knop er det allerede rundt 4 kW per time. Her ser man veldig tydelig den eksponentielle sammenhengen mellom forbruk og hastighet.
Alt i alt burde en motor med 4-5 kW effekt være tilstrekkelig for kundens krav på 4-5 knop. For å holde båten manøvrerbar under vind og vær, ble det imidlertid installert en 10 kW motor etter avtale med eieren - spesielt fordi to batterier var nødvendige for ønsket kjøretid, og påslaget for motoren selv ikke er for høyt. Med 10 kW elektrisk motor kunne den 12,5 kW dieselmotoren adekvat erstattes.
Hvilken motor var installert tidligere?
Før ombyggingen var en Volvo Penta MD7 med 12,5 kW (17 hk) installert. Båten ble drevet med en 14x9" 2-blad propell
Hvorfor WaterWorld innvendig motor?
-
God kvalitet og alle komponenter fra én leverandør
-
Rettferdig prising hos WaterWorld
-
Stille, ren og ingen lukter om bord
-
Ingen årlig vedlikehold og service, samt reparasjon av slitedeler
-
Den gamle dieselmotoren hadde blitt litt upålitelig. Sikkerhet og bærekraft for de kommende årene hadde prioritet
-
Lenke til 10 kW elektrisk motor (inkl. priser og batterialternativer)
Hvilken propell passer best?
Propelleren er en nøkkelkomponent i enhver drivlinje. Selv med en elektromotor er det viktig å ha en moderne og effektiv propeller som er godt tilpasset båten og motoren.
Samlet med kunden bestemte vi oss for Bruntons Autoprop, som ifølge beregninger fra en spesialist ble anbefalt som den beste løsningen for dette prosjektet. Installeringen av den nye propelleren førte til mindre forsinkelser, da vi måtte modifisere skroget og den bakre kjølen litt for å optimalisere vannstrømmen og unngå kavitasjon. Men resultatet var verdt det!
Installasjon av elektrisk innvendig motor i båten
1. Planlegging og målinger
For installasjonen av motoren, batteriene og andre komponenter er god planlegging og nøyaktige målinger viktige. Siden hvert motorrom er forskjellig, har vi tatt oss tid til å sikre at motoren passer. I de fleste tilfeller bør imidlertid elektromotoren passe uten problemer. Hvis ikke, kan man bruke en annen motor eller tilpasse motorrommet.
2. Fjerning av den gamle dieselmotoren
Fjerningen av den gamle drivlinjen (motor, kabler, slanger og drivstofftank) tok omtrent en halv dag og var en av de enklere oppgavene. Den forrige tømmingen av drivstofftanken forhindret lekkasje og brannfare, spesielt siden verktøy som slipemaskiner kan generere varme og båter inneholder mange brennbare materialer. Sikkerhet bør alltid ha høyeste prioritet i båtbygging! Vi jobbet veldig forsiktig under fjerningen og brukte en kran for å løfte alle deler sikkert ut.
Installasjon av en innvendig kant
Installasjon av innvendig kant
3. Forberedelse for installasjonen
Først har vi grundig rengjort motorrommet og fjernet olje- og drivstoffrester fra de siste 30 årene. De rundt 30 minuttene med arbeid gjør en stor forskjell til slutt.
Så kom sannhetens øyeblikk: Vi måtte sjekke om målinger og planer var korrekte. Dessverre var noen mål i tegningene ufullstendige, derfor måtte vi utvide motorrommet mellom fundamentene til motorfestet.
Siden motorrommet var litt kort, måtte også kontrolleren installeres uavhengig av motoren. Alt i alt brukte vi her rundt en halv dag - litt lenger enn planlagt - men det kan skje med så individuelle prosjekter.
Justering av innvendig grense
4. Justering av motoren
Forjusteringen var et relativt raskt steg med de riktige verktøyene. Presisjon er avgjørende - toleransene for justering av koblingsflensene måtte holde seg innenfor 0,1 mm. Siden jeg allerede hadde utført mange justeringer, trengte jeg bare 20 minutter. For nybegynnere er det imidlertid lurt å ta seg mer tid.
5. Montering og endelig justering
Neste steg var å merke posisjonene til motorfesterne. I mange tilfeller måtte det bores nye hull og gjenger kuttes. Hvis man ikke har erfaring med dette, bør man rådføre seg med en fagperson eller be om hjelp fra en mekaniker. Gjengene måtte føres rett gjennom jernet.
Vi sjekket justeringen ved hvert steg, da motoren kunne flytte seg ved å stramme festeskruene og måtte justeres på nytt. Dette siste steget kunne være frustrerende, så tålmodighet var nødvendig. En erfaren mekaniker trenger omtrent 1 - 1,5 timer til dette.
Koblingsskjema for 48V innvendig motor
Sette inn batteriene
6. Installere og koble batteriene
Plasseringen av batteriene var avgjørende for sikkerheten. Ideelt sett bør batteriene installeres i et forseglede (men ventilerte) rom. Batteriene fra WaterWorld er spesielt sikre og godt beskyttet mot branner på grunn av LiFePO4-teknologien og sitt aluminiumshus.
I denne fasen var det viktig å være oppmerksom på jevn motstand i pluss- og minusledningen ved parallelltilkobling av to eller flere batterier. Den riktige balansen garanterer like lade- og utladningsstrømmer, noe som forlenger batterienes levetid og minimerer driftsfeil. Vi brukte kun høykvalitetskomponenter som skinner, sikringer, sikringsholdere, kabler og kabelsko.
Idriftsetting av innerskroget
7 Tilkobling og oppsett av systemet
Å lese manualen på forhånd var en stor fordel. Drivverket fra WaterWorld har hittil vært et av de enkleste systemene å installere. Spesielt når man bruker et komplett WaterWorld-system, er det knapt mulig å gjøre feil.
Siden jeg har jobbet i et profesjonelt båtbyggeri med flere elektriske båtsystemer, kan jeg trygt si at systemet fra WaterWorld er langt overlegent andre.
Ved andre systemer har det ofte vært kompatibilitetsproblemer på grunn av komponenter fra forskjellige produsenter, noe som førte til forsinkelser i feilsøking. I motsetning til dette var systemet fra WaterWorld Plug-and-Play, noe som gjorde installasjonen rask og enkel. Så snart maskinvaren var på plass, måtte vi bare sjekke om batteriet var stilt inn på CAN, og systemet var klart.
Testkjøring med elektrisk innvendig motor
Det vakreste øyeblikket var da vi snudde nøkkelen, la gassspaken fremover og hørte ingenting. Forvandlingen av båten var utrolig, med stille og likevel kraftfull ytelse. Testkjøringene til sjøs bekreftet at beregningene våre var riktige, og vi overgikk til og med den estimerte rekkevidden på 30 nautiske mil.
Den nye propellen forbedret båtens ytelse betydelig. Sammenlignet med den gamle dieselmotoren var manøvrerbarheten bedre, og svingradiusen var mindre.
Vår kunde oppsummerte det godt: „Nå kan jeg snu båten min med en mynt.“ Totalt sett var ytelsen til båten med den nye motoren utmerket, så ombyggingen var en stor suksess.
Praktisk kjørekurve for en 10 kW elektrisk motor
Tilbehør og sammenkobling av komponentene
Display & gasspjeld var takket være Plug & Play-tilkoblingen veldig lett å ta i bruk. Effektivt måtte det bare settes inn passende kommunikasjonskabler.
Landeanslutning med beskyttelsesbryter: I båten ble det installert en landeanslutning for strømopptak i marinaen. Inne i båten går ledningen til en tilkoblingsboks med beskyttelsesbryter. Laderne for 48V-nettet og 12V-nettet ligger bak med en passende fuktighetsbestandig stikkontakt.
Kabling & sikringer: Det er viktig å beregne riktig tverrsnitt avhengig av kabellengden. I tillegg bør sikringer installeres inne i båten, i tilfelle det skulle oppstå overstrøm. En hovedbryter anbefales også innenfor kretsen.
Ytterligere innebygde komponenter
I tillegg har vi oppgradert ladingsystemet til husbatteriet med DC-DC-ladere fra Victron Energy og installert en luftkjølt 3 kW generator (2,8 kW kontinuerlig effekt) fra Champion. Dette tillegget fungerte som en rekkeviddeforlenger og som beskyttelse mot dyp utlading av batteriene.
Generatoren øker også allsidigheten til båten og gjorde det mer komfortabelt å legge til i gjestehavner og fortsatt bruke 230-volts husholdningsstrøm, noe som ikke var mulig før.
Konklusjon om installasjonen
I dette prosjektet handlet det om mye mer enn bare å bytte en motor. På grunn av uventede komplikasjoner og ekstra arbeid som gikk utover en standard elektrisk ombygging, tok det en hel arbeidsuke.
Under ideelle forhold bør installasjonen av et WaterWorld-system ikke ta mer enn to dager - avhengig av båtens størrelse og ekstra funksjoner.
Ønsker du å oppgradere båten din også? Kontakt oss nå!
Åpne spørsmål?
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.