Hva bør man vurdere ved valg av en elektrisk motor?
Vi gir deg en kort oversikt over valget av den riktige elektriske motoren for båten din. Avhengig av båt, motortype og ønsket kjøretid er det mange forskjellige aspekter å ta hensyn til. En elektrisk motor er ikke bare en elektrisk motor. I tillegg er ikke alle båter like. Vi ønsker deg god lesning! Send oss gjerne dine spørsmål og innspill til artikkelen.
- Er det en personlig kontaktperson?
- Blir det utført profesjonell rådgivning for deg?
- Blir ytelse og batterikapasitet optimalt tilpasset båten din og kjøretiden din?
- Har kontaktpersonen din en (nøytral) oversikt over alle 500+ motorer?
- Får du tilbud om forskjellige alternativer (fra flere produsenter)?
- Er produktene lett sammenlignbare for deg?
- Er en individuell løsning mulig for deg?
- Er installasjon og service garantert?
- Er det omfattende informasjon og veiledning tilgjengelig?
- Er garanti og reservedeler tilgjengelig?
10 tips for buying an e-motor
På grunn av gjeldende informasjonskapselinnstillinger kan ikke Youtube-videoen vises.
Ansvarsfraskrivelse
Ansvarsfraskrivelse: Selvfølgelig er ikke alle aspekter alltid viktige for hver båtfører. Noen punkter er avgjørende for deg, mens andre ikke er nødvendige i det hele tatt. Artikkelen handler om punktene som vi la merke til i jakten på den perfekte E-motoren for vår egen båt. I noen punkter ble vi ganske skuffet og ønsker derfor å hjelpe andre båtførere.
1. Er det en personlig kontaktperson?
Å sette seg inn i temaet elektriske båtpropeller tar, av egen erfaring, veldig lang tid. For det grunnleggende bør du planlegge minst noen dager, og selvfølgelig ha litt teknisk kunnskap om motorer og båter. Hvis du har tid og lyst, vil det sikkert være gøy, og du kan lære mye underveis.
Da vi lette etter en E-motor, ville vi egentlig bare vite hvilken E-motor med hvilket batteri og hvilken lader vi kunne bruke. Ferdig. Helst ville vi ha gjort dette på Amazon eller Check24 eller med en digital rådgiver på noen få minutter. Vårt mål var enkelt: en lydløs, ren og effektiv E-motor.
Det første spørsmålet du bør stille deg: Vil du diskutere kravene dine til elektrisk motor for båten din sammen med en personlig kontaktperson, eller vil du sette deg inn i temaet selv? Vi ville klart ha valgt en personlig kontaktperson, da vi selv hadde altfor lite erfaring med båtmotorer.
Først så vi mange elektriske motorer i nettbutikker, og den første utfordringen var tilgjengeligheten og det passende mediet. Noen tilbyr ikke telefonrådgivning og er kun tilgjengelige via e-post. I en personlig samtale er det mye lettere å finne ut hvilken motor som virkelig passer best, derfor falt noen butikker ut av utvalget.
Ikke bare butikkene, men også noen produsenter var knapt tilgjengelige via e-post eller telefon, eller svarte ikke på e-poster.
Tips 1: Få et inntrykk av om din kontaktperson er lett tilgjengelig.
Vi legger stor vekt på en personlig kontaktperson og er derfor tilgjengelige 24/7 for deg. Du kan kontakte oss via e-post, telefon, ønske om tilbakeringing eller også personlig på messer. Ved behov kommer vi selvfølgelig også til deg for å få et bedre inntrykk. I tillegg kan du få alle detaljer om elektriske båtmotorer hos oss, og til og med finne den passende løsningen selv i vår digitale rådgivning.
2. Blir det utført en profesjonell rådgivning for deg?
På vår vei mot den første E-motoren har vi fått råd fra 10 forskjellige selskaper og endte opp med 11 meninger. Vi måtte finne den gyldne middelvei blant de ulike aspektene. Ikke så lett.
Hva kjennetegner en høykvalitets rådgivning? Vi trodde det ikke kunne være så vanskelig. Alle E-motorer er like, og vi må bare finne ut av ytelsen. Det er imidlertid mange flere faktorer som spiller inn: båttype, vekt, lengde, salt- eller ferskvann, strømningshastighet, kjøretid, hyppighet og typen motor, og noen flere.
Hvis vi hadde kjøpt den foreslåtte båtmotoren umiddelbart etter den første rådgivningen, ville vi sannsynligvis vært veldig skuffet. I noen rådgivninger stemte ikke engang dimensjoneringen av våre krav. Dessuten blir rådgivningene ofte ikke utført med den detaljgraden. Ofte stilles det tre til fire spørsmål, og så blir det bare snakket om forskjellige produkter.
Tips 2: Vær oppmerksom på hvor godt behovsanalysen blir utført og hvor godt din kontaktperson lytter.
greenboatsolutions: Vi ønsket å utvikle en ny rådgivningsstandard og gjøre den fritt tilgjengelig, og ta hensyn til alle aspekter på best mulig måte. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre dette og digitalt og personlig representere det. I vårt digitale rådgivningsverktøy finner du alle relevante punkter og beskrivelser, hvorfor de kan være viktige for deg og hva du bør være oppmerksom på.
3. Er ytelse og batterikapasitet optimalt tilpasset din båt?
De viktigste aspektene ved rådgivningen inkluderer motorens ytelse og batterikapasiteten. Spesielt størrelsen på batteriet har også stor innvirkning på totalprisen for pakken. Vi beregner ytelsen basert på vekten, båttypen og bruksområdet. Batterikapasiteten bestemmes deretter ut fra motoren og ønsket kjøretid.
Også her var det ofte forskjellige verdier i rådgivningen fra produsenter eller forhandlere. Noen ville latt oss dra med husbåten på 3 tonn med en 3 kW motor. Til slutt valgte vi bedre manøvrerbarhet og en 6 kW motor.
Det kunne også vært annerledes: noen produsenter har, uten å blunke, foreslått en motor med 11 eller 15 kW. Etter vår mening helt overdimensjonert, spesielt siden vi ikke ønsket å kjøre med båten på Rhinen ved større strøm.
Også når det gjelder kjøretid og dermed størrelsen på batteriet, var det noen avvik, som selvfølgelig også var betinget av motoren. Noen ganger kan det være verdt å vurdere et andre tilbud. Det du bør huske på, er at kontaktpersonene ofte bare ønsker å oppnå mer fortjeneste ved å selge flere eller større drivsystemer.
Tips 3: Informer deg hos flere eller bruk et uavhengig verktøy som vår digitale rådgivning.
Derfor gjør vi produktfinneren tilgjengelig online - for øyeblikket uten registrering. Bare slik at du får en grov retning. Da kan ingen selge deg en 11 kW motor for en 2 tonn båt, selv om 6 kW lett ville vært tilstrekkelig for å få båten opp til skrogets hastighet. Vi jobber også i bakgrunnen med ytterligere forbedringer som en automatisk beregnet kjørekurve. Bedre er imidlertid en personlig rådgivning, da vi med noen få inndata selvfølgelig ikke kan beregne alt 100% perfekt.
4. Har din kontaktperson en nøytral oversikt over alle 500+ motorer?
Du har nå en god oversikt over hvor mye kraft og kapasitet du trenger for båten din. Perfekt! Vi går videre ved å finne de enkelte produsentene eller leverandørene og se på motorene og batteriene.
Lettere sagt enn gjort. Det finnes mer enn 500 forskjellige E-båtmotorer fra mer enn 20 produsenter. Det måtte vi også erfare, og forskningen tok flere dager. Ærlig talt har vi ikke funnet noen kontaktperson som kjenner hver leverandør på markedet og kan vurdere hvilke motorer som fungerer best.
På våre sider om de enkelte motorene finner du all informasjonen vi har tilgjengelig. Du kan informere deg grundig, og på sikt vil vi også tilby videoer, kundeanmeldelser og data fra testserier her. Det gjenstår mye arbeid, og vi setter pris på all støtte.
Tips 4: Ta deg tid til å få en oversikt over mangfoldet av motorer og sammenligne dem.
greenboatsolutions: Vårt mål er å samle alle over 400 motorer fra mer enn 20 produsenter på plattformen vår, og dermed tilby en transparent sammenligningsmulighet. Interessenter for elektriske båtmotorer kan kostnadsfritt hente all informasjon, sammenligne priser og finne den rette kontaktpersonen direkte. Vi jobber med å forbedre dette tilbudet for deg.
5. Får du tilbud om forskjellige alternativer fra flere produsenter?
Produsentene gir selvfølgelig råd kun om sine egne motorer, og de fleste butikker eller forhandlere fører bare én produsent. Det er en fungerende løsning, men sannsynligvis ikke den beste.
Du bør derfor spørre deg selv hvor godt forslaget fra forhandleren er. Hvis vi hadde valgt den første og beste løsningen for husbåten vår, ville vi lett ha brukt 10.000€ mer enn nødvendig. Du kan altså spare mye penger.
Hva ville ha hjulpet oss den gangen? Vi skulle ønske vi hadde en kontaktperson som tok seg av all forskningen og bare tilbød de beste komplette systemene. Samtidig er vi virkelig sparefreaks - for en rådgivning ville vi ærlig talt ikke betalt noe. Vi skulle ønske oss en win-win-situasjon der selgeren gir perfekt rådgivning og samtidig ikke koster mer enn produsenten.
Tips 5: Bruk vår tjeneste og spar penger ved kjøp. Samme pris som hos produsenten. Ingen skjulte kostnader. Vi får en liten provisjon fra produsenten. Win-win for begge parter.
6. Er det omfattende informasjoner?
Hos mange produsenter mangler det massiv informasjon. Produktinformasjon, kundeanmeldelser, kjørekurver, osv. Ikke alt som glitrer er gull. Også fremstillingen av fordeler og ulemper lar mye å ønske. Vi har ikke engang(!) lagt merke til at noe negativt om enkelte motorer har blitt rapportert.
Vi skulle ønske oss en slags Check24, hvor det ved siden av fordelene også tydelig vises hva man må være oppmerksom på og hvor noen modeller har sine ulemper. Det bør dere som potensielle kunder vite på forhånd. På nettsiden er det ikke lett å fremstille åpenbare ulemper.
Derfor vårt Tips 6: Spesielt for større systemer bør dere la dere rådgive.
På vår nettside kan dere for øvrig laste ned alt tilgjengelig i tillegg til produktinformasjonen: datablad, bruksanvisninger, tekniske tegninger, osv.
7. Er produktene lett sammenlignbare for deg?
Elektriske båtpropeller er ærlig talt ganske vanskelige å sammenligne. Motorene og batteriene ser like ut fra utsiden. Det er vanskelig å vurdere hvilke produkter som faktisk er bedre eller dårligere.
I første omgang samler vi tall, data og fakta på en oversiktlig måte for å gjøre en sammenligning mulig. Dette gjøres best i oversikten med de forskjellige komplettpakkene eller ved de enkelte produktene selv.
I en personlig rådgivning kan vi tross alt dele våre erfaringer med motorene. Få produsenter tilbyr prøveturer, avhengig av motorens størrelse bør du absolutt vurdere dette.
Tips 7: Abonner på kanalen vår "E-Bootsmotoren TV" og aktiver klokken for å se de nyeste testene og sammenligningene.
8. Er en individuell løsning mulig for deg?
Hver båt er en sak for seg selv, og også ønskene til båteierne er veldig individuelle. Her skilles hveten fra klinten. De fleste produsenter fokuserer på produkter som passer for mange båteiere. For spesialtilfeller er det imidlertid bare noen få gode kontaktpersoner.
Det blir mer komplisert for eksempel med dobbel motorisering, en spesifikk installasjonssituasjon eller komplekse systemer for husbåter med solenergi og forskjellige forbrukere. For individuelle krav har vi spesielle kontaktpersoner som kan dekke alle områder.
Tips 8: Den som har spesielle planer, trenger en spesialkontakt.
Din båt. Vår drivkraft. - Det er vårt motto, og vi prøver å gjøre alt mulig.
9. Installasjon av en E-motor i båten
Den perfekte motoren er funnet, men hva skjer nå? Hvem tar seg av installasjonen av E-motoren i båten? For utenbordsmotorer er dette en enkel sak opp til en viss størrelse. Monteringen på akterspeilet går enkelt og kan som regel gjøres selv.
Hva skjer med større installasjonsmaskiner og podmotorer? Noen båteiere installerer også drivverket selv i båten. Det enkleste er hvis du allerede har en båtbygger på stedet. Mange har imidlertid ikke en fast partner for slike ombygginger, eller båtbyggeren har ennå ikke installert en E-drivlinje. I tillegg kommer det at firmaer i dette området ofte knapt kan håndtere oppdragene.
Vi hjelper gjerne med å finne en partner på stedet. Vi har også allerede samlet erfaringer med mange i bransjen. Ved tekniske spørsmål tar vi direkte kontakt med verftet. Heldigvis trenger en E-motor, bortsett fra installasjonen, svært lite service, da motorene vanligvis er vedlikeholdsfrie. Du sparer derfor tid og penger på lang sikt.
Tips 9: Søk tidlig etter en partner for installasjonen.
10. Er garanti og reservedeler tilgjengelig?
Elektrisk motor går og går og går. Men hva skjer hvis du trenger reservedeler? Ved grunnberøring kan en propell raskt bli ødelagt. Nesten alle produsenter har permanent alle reservedeler på lager og kan sende dem innen kort tid.
Generelt er det svært sjelden garantisaker med E-motorer. De færreste forhandlere har mange reservedeler på lager. Derfor er det ikke så viktig å ha en lokal forhandler. Reservedelene kommer uansett med posten direkte til dere. Det samme gjelder for garantisaker med mindre motorer. Motoren sendes tilbake og repareres, eller du får et nytt eksemplar tilsendt. Bare for større systemer er det anbefalt å ha en lokal kontaktperson for installasjonen.
Garantien ser ganske lik ut hos alle produsenter. To års garanti for private brukere og ett år i næringslivet. For litiumbatteriene har noen produsenter nå 5(!) års garanti. Dette er etter vår mening et kvalitetsløfte som er verdt å merke seg.
Tips 10: Ikke bare se på prisen, men også på garanti og mulige reservedeler.
Konklusjon om kjøp av elektriske båtmotorer
Til slutt tilbyr nesten alle produsenter og forhandlere en god rådgivning om sine egne produkter. Noen beregner i tillegg en individuell helhetspakke eller lager forskjellige tilbud til deg.
Hvis uavhengig og høyverdig rådgivning er viktig for deg, kan du med god samvittighet bruke vårt rådgivningsverktøy eller våre sammenligningsmuligheter. Vi anbefaler selvfølgelig vår personlige rådgivning. Vi sees snart!
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.