Leter du etter en elektromotor til motorbåten din?
Hvilken motorbåt er det verdt å investere i en elektrisk motor?
For konvensjonelle motorbåter er elektromotorer et flott alternativ og en ekte anbefaling. Mer informasjon om de mange fordelene med elektromotorer finner du her: Fra den lille motor- eller kabinbåten til den store stålverdrageren, er hver elektrisk drivlinje fornuftig.
Det finnes imidlertid også bruksområder der en E-motor for øyeblikket ikke er optimal. Bare fordi batteriene ved bruk er veldig store, tunge og kostbare. Det er teknisk mulig, men sammenlignet med en forbrenningsmotor er det ikke økonomisk.
Gjør seg spesielt for fortrengere med normalt kjøremønster.
Vår nåværende toppanbefaling er først og fremst de relativt rimelige drivverkene fra ePropulsion.
Anbefalte utenbordsmotorer for motorbåter (pris-ytelse)
Båtvekt | Nåværende anbefaling | Bilde | Pris |
---|---|---|---|
opptil 500 kg |
1 kW motor med 1.28 kWh batteri |
fra 2.199€ |
|
opptil 1.500 kg |
3 kW motor med 3 kWh batteri |
fra 5.699€ |
|
op til 3.000 kg |
6 kW motor med 6 kWh batteri |
fra 8.299€ |
|
opptil 5.000 kg |
11 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 13.999€ |
|
op til 10.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
fra 29.499€ |
|
opptil 20.000 kg |
40 kW utenbordsmotor med 40 kWh batteri |
fra 45.999€ |
Hva må jeg være oppmerksom på med motorbåten min?
Spesielt når du akkurat har begynt å se etter en ny motor, bør du vurdere en elektrisk motor. Hvis du kjøper en ny motor nå, bør den også være designet for de neste 10 årene. Dels fordi det i fremtiden vil bli flere kjøreforbud og verneområder.
På den annen side fordi restverdien av båten din er sterkt knyttet til drivverket. En båt med ny forbrenningsmotor vil være vanskeligere å selge om 3-4 år enn i dag.
Viktig med elektromotoren er følgende punkter:
-
Dimensjonering av motor og batteri (ikke for mye eller for lite effekt / kapasitet)
-
Passende ladealternativ (landtilkobling ved havn/brygge eller bærbar batteri)
-
Kompatibilitet av komponentene (Spesielt med motor og batteri)
-
-
Ytterligere tilbehør (solanlegg, inverter, bordelektronikk, generator, osv.)
Montering av en utenbordsmotor
Monteringen av en utenbordsmotor skjer enkelt på motorfestet, som ligger på akterspeilet av båten. Festingen skjer med klemmeskruer eller bolter. Avhengig av vekten på motoren er dette, spesielt for motorer under 11kW (15HK), enkelt og kan vanligvis utføres av en lekperson.
Størrelse og vekt varierer avhengig av utenbordsmotoren fra 2,2kg til 470kg. For de større modellene anbefales det å bruke løfteutstyr på grunn av den høyere vekten. Du kan også engasjere en tjenesteleverandør for installasjonen.
Vi rådgir deg gjerne personlig og finner den perfekte løsningen!
Ta gjerne kontakt med oss via telefon, e-post eller gjennom vår nettside. Send oss gjerne informasjon og bilder av din motorbåt.
Populære elektriske innvendige motorer for motorbåter
Selvfølgelig finnes det også passende innvendige motorer for dine motor- og kabinbåter, som kan flenses direkte til det eksisterende akselsystemet.
Vår anbefaling for innvendige motorer er først og fremst elektromotorene fra WaterWorld fra 4 til 15 kW med luftkjøling. Hvis du skal kjøre lengre distanser, anbefaler vi en innvendig motor fra Propel eller E-Tech med vannkjøling.
Båtvekt | Nåværende anbefaling | Bilde | Pris komplettpakke |
---|---|---|---|
opptil 2.000 kg |
4 kW motor med 5 kWh batteri |
fra 7.499€ |
|
opptil 3.500 kg |
7 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 9.399€ |
|
opptil 5.000 kg |
10 kW motor med 10 kWh batteri |
fra 13.399€ |
|
op til 10.000 kg |
20 kW motor med 20 kWh batteri |
fra 16.999€ |
|
opptil 20.000 kg |
40 kW motor med 40 kWh batteri |
fra 37.499€ |
Installasjon av en innvendig motor
Monteringen av innmotoren er mer komplisert enn for en utenbordsmotor og bør utføres av en båtbygger. Den eksisterende akselinstallasjonen kan vanligvis gjenbrukes, akkurat som propellen. Deretter bør kjøreegenskapene, spesielt propellen, testes og optimaliseres. Innvendig motor blir festet i skroget på båten.
Motorbåter med elektrisk motor er langsiktig billigere.
Hvorfor er elektriske båter så mye billigere i drift? Den største kostnadsdriveren er driftskostnadene. I stedet for flere liter bensin, kreves det bare noen kWh strøm. For øyeblikket ligger bensinprisene på 1,70€ per liter, mens kWh kun koster 30 cent.
På begynnelsen av 2022 ble bensinkostnadene stadig økt. I tillegg kommer de årlige vedlikeholdskostnadene og reparasjonen av slitedeler på forbrenningsmotoren. (Oljeskift, filtre, osv.) Det samme gjelder for observasjonen av elbiler.
E-motor på glidende båter
Det er teknisk mulig, men når det gjelder rekkevidde og kostnader, er det ikke virkelig økonomisk. E-motorer på glidende båter lønner seg hvis det ikke er tillatt med forbrenningsmotorer på innsjøen din.
Hjelpemotorer og hybridantrifter
Det finnes også forskjellige alternativer. Spesielt for glidebåter anbefales en elektrisk hjelpmotor. Hovedmaskinen kan brukes til å gli, mens hjelpmotoren brukes for en økonomisk hastighet på 6-12 km/t. Spesielt interessant for områder der hastigheten uansett er begrenset.
For store og tunge fortrengere er en elektromotor egentlig perfekt, da båten ikke overskrider skrothastigheten. Avhengig av kravene til rekkevidde, kan et hybridsystem være aktuelt.
Hva slags båt har du? Vi elektrifiserer den!
Åpne spørsmål?
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.