Torqeedo, ePropulsion, Minn Kota og Co
Populære elektriske båtmotorer
„Hvilke elektriske motorer finnes for båten min?“ – Du finner enkelt den passende motortypen og modellen for båten din i kategoriene. Her finner du nesten alle tilgjengelige produsenter og modeller på markedet for maritime applikasjoner.
Er du usikker på hvilken elektrisk båtmotor som er best egnet? Ring oss! Vi har et utvalg av over 500 forskjellige elektriske motorer fra over 20 produsenter.
Typer av elektriske båtpropeller – Hvilke finnes?
Det finnes E-båt motorer i alle effektområder. Du finner varianter fra 0,2 kW til 144 kW (200 hk) i vår butikk. Avhengig av kravene trenger du i fortrengningsfart omtrent 1-2 kW effekt per tonn båtvekt, mens du i glidende fart trenger eksponentielt mer. Kontroll av din E-drivlinje er på den ene siden mulig via pinnen på utenbordsmotorer direkte på motoren. På den annen side kan de gjenværende motortypene som før styres helt eksternt med gasshåndtak og ratt eller via en spesial fjernkontroll. For dette installeres gasshåndtak og skjerm i styrehuset på båten din.
Ytelse og generelle egenskaper ved E-båt motorer
Hvilken motortype du trenger, avhenger sterkt av båten din. Motorbåter har vanligvis en påhengsmotor eller innbordsmotor installert. Seilbåter kan drives med forskjellige motortyper. Også med påhengsmotorer eller innbordsmotorer, men også med (roterbare) podmotorer eller saildrives.
Små gummibåter eller robåter drives ofte av en hekkmotor eller, for mer kraft, med en elektrisk påhengsmotor. For fiskere er det også tilgjengelig hekkmotorer og baugmotorer, som ofte har autopilot og en separat fjernkontroll. For hver båttype vil du finne det i de følgende kategoriene!
Forskjeller mellom de ulike båtmotorene – Hva må jeg være oppmerksom på?
Avhengig av båt og bruk er utvelgelseskriteriene forskjellige. Et av de viktigste kriteriene for oss er støy. Det finnes elektriske motorer med gir som lager en høyfrekvent summing. Disse er betydelig stillere enn forbrenningsmotorer, men fortsatt relativt høye.
Og det finnes lydløse elektriske påhengsmotorer, hvor det absolutt ikke er noe å høre. Vi mener at roen og hvilen på din båt ikke skal bli forstyrret av noe. Vi anbefaler derfor klart en lydløs modell uten gir. Informasjonen finner du også hos de enkelte produktene eller kan filtrere etter det.
E-drift for fritid vs. kommersiell bruk
Det er forskjeller i bruken i fritid og kommersiell bruk. For fritidsbruk har modellene fra Torqeedo, ePropulsion og Aquamot de beste forutsetningene med et uslåelig pris-ytelsesforhold.
Hvis du bruker båten din som utleier eller i industrien for kommersielle formål, eller hvis kravene til kjøretid per år er veldig høye, anbefaler vi spesialdesignede motorer fra premium-segmentet. Motorene fra edyn, Kräutler, E-Tech eller Professional Line fra Aquamot er ideelle for dette.
Elektriske båtpropeller – Hvilke produsenter finnes det?
De fleste båtseiere kjenner Torqeedo med det lysende oransje logoet. Torqeedo kommer fra Starnberger See i Tyskland. Torqeedo er markedsleder innen elektriske båtpropeller og har allerede levert over 100.000 elektromotorer over hele verden.
En absolutt bestselger innen hekkmotorer for fiskere og mindre motorbåter er Minn Kota fra USA. Motorene ligger i den lavere effektklassen og er sammenlignet med forbrenningsmotorene i dette området faktisk billigere og har lenge erstattet forbrenneren.
ePropulsion er en fremvoksende produsent av elektriske båtmotorer og har tidligere overrasket med et svært sterkt pris-ytelsesforhold. Også de nyeste batteriene for E-antrene fra ePropulsion har skapt positive overraskelser i den maritime bransjen.
I tillegg finnes det svært kjente produsenter som selskapene Kräutler, Aquamot, E-Tech eller RiPower. Produsentene er kjent for høy kvalitet og har produsert E-antrene for båter og skip i lang tid. Spesielt for større båter anbefaler vi disse produsentene.
Fordeler og ulemper med elektriske båtpropeller
På den ene siden har elektriske båtmotorer de vanlige fordelene med en elektromotor. E-motorene er stille, rene og svært effektive. I tillegg har motorene betydelig bedre håndtering, manøvrerbarhet og mer skyv i det lave turtallsområdet. E-båtmotorer er også billigere i drift, tryggere enn forbrenningsmotorer og dessuten miljøvennlige.
Det finnes noen fordommer om elektriske drivsystemer. Et tema er rekkevidden og kapasiteten til batteriene. Som regel er rekkevidden faktisk større enn forventet og ikke et problem. I 95% av tilfellene kan en forbrenningsmotor enkelt erstattes med en E-drivsystem. Det eneste unntaket er glidende båter, der må man se nærmere på om en E-motor allerede er realistisk.
Innskaffelseskostnadene for E-båtmotorer er som regel høyere. Det stemmer. Men vedlikeholdskostnadene faller bort, og driften er takket være strømmen betydelig billigere. Vanligvis lønner en komplett drivsystem seg etter 3 år i drift. I tillegg sies det at batteriene har en dårlig miljøbalanse. Batterier er, avhengig av størrelse, ofte ikke verre for miljøet enn et par jeans eller et kilo storfekjøtt, og når det gjelder miljøbalansen, er det knapt et tema.
Et annet punkt er ladetid og vekt av batteriene om bord. Ladetiden er vanligvis mellom 6 til 10 timer, altså den vanlige liggetiden for båter i havn eller marina. Vekten spiller også maksimalt en rolle for glidende båter. Batteriene erstatter tanken og tar dermed vanligvis ikke mer plass, veier høyest et par kilo mer, hvis man trenger et skikkelig stort batteri eller bruker AGM-batterier.
Batterier for en E-båt drift
Når det gjelder batteriet, har du valget mellom litium- og AGM-batterier. Valget avhenger helt av dine behov. Kriteriene er vekt, rekkevidde (kapasitet), fleksibilitet, lade-sykluser, utladingsdybde og kostnader. Hver batteritype har individuelle fordeler og ulemper.
De mest kjente batteriene er litium-ion-batteriene. Disse tilbys av de fleste produsenter direkte tilpasset E-motoren. Fordelene er en veldig høy kapasitet og høy utladingsdybde med samtidig høy antall lade-sykluser. Vanligvis kan batteriene utladet opptil 3.000 ganger og er veldig holdbare. Batteriene er derfor for tiden i premium-segmentet og koster deretter mer. I tillegg veier litiumbatterier bare rundt 1/3 av vanlige AGM-batterier.
AGM-batterier brukes også ofte i marine-segmentet. Fordelen ligger hovedsakelig i lavere anskaffelseskostnader og er relevant for båter der vekt og fleksibilitet ikke spiller noen rolle. Hovedsakelig seilbåter og verdrager. Vanlige AGM-batterier har bare rundt 750 lade-sykluser og en utladingsdybde på 50%. Under den anbefalte utladingsdybden blir AGM-batterier irreversibelt skadet. Vi anbefaler utelukkende AGM-batterier med Deep-Cycle eller Super-Cycle, som kan utladet opptil 80% eller 100% og dermed er sammenlignbare med litium-batteriet. Ta gjerne kontakt med oss for en individuell rådgivning – vi ser frem til å høre fra deg!
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.