AGM og litiumbatterier i sammenligning
I denne artikkelen handler det om lithium- og AGM-batterier. Etter artikkelen og videoen vil du være i stand til å vurdere, hvilken batteritype som er best egnet for din applikasjon.
Litium vs. AGM: Fordeler og ulemper
Kategori | Lithium (LiFePO4) | AGM |
---|---|---|
Pris |
fra 260€ per kWh hos oss i butikken |
fra 120€ per kW på markedet (fra 290€ per kWh hos oss i butikken for Deep Cycle) |
Utladingsdybde |
nesten 100% utladning |
omtrent 50% utladning |
Vekt |
8 - 10 kg / kWh (Li-NMC er til og med litt lettere) |
25 - 35 kg / kWh |
Utladningssykluser |
opptil 6.000 sykluser (ved 80% DoD) |
500 - 800 ladecykler |
Levetid |
Vanligvis betydelig lengre enn 10 år, etter de nevnte syklusene har batteriene fortsatt ~80% kapasitet! |
Vanligvis rundt 5 år, avhengig av vedlikehold også betydelig kortere eller lengre |
Sikkerhet |
ikke brennbar eller eksplosiv |
ikke brennbar eller eksplosiv |
Anbefaling |
God som drivbatterier på grunn av høy holdbarhet / ladecykler |
God som startbatterier på grunn av høye utladningsstrømmer |
Konklusjon |
Vår klare anbefaling er litiumbatterier, helst LiFePO4 - eller alternativt Li-NMC |
Hvis man får AGM-batteriene gratis eller bare ønsker å kjøre veldig kort |
Video: Litium og AGM i sammenligning
På grunn av gjeldende informasjonskapselinnstillinger kan ikke Youtube-videoen vises.
Spesielt for hyppige reisende og for næringsdrivende bør et litium-ion-batteri alltid være førstevalget. Vi bruker hovedsakelig ikke-brennbare litium-jernfosfat-batterier.
Litiumbatteriet er ideelt hvis du har lite plass om bord og ikke ønsker å laste unødvendig mye vekt. For større applikasjoner (10 kW eller mer) er det knapt mulig uten litiumbatteri.
AGM-batterier er litt billigere, men betydelig tyngre og langt fra så holdbare. For sporadiske turer og små motorer er de imidlertid absolutt fornuftige, spesielt når vekt og plass ikke spiller noen rolle.
Hvis du ikke kjører så ofte (<20 ganger per år) og det ekstra vekten på båten ikke plager deg, kan du trygt velge et rimeligere AGM-batteri. Dette anbefales spesielt for mindre motorer og hvis du generelt ikke trenger mye total kapasitet. Det er viktig at du bruker et trekkbatteri for E-motorer.
Den største fordelen er en lavere pris, spesielt når man begynner med elektrisk mobilitet eller har et strammere budsjett, er dette veldig attraktivt. Vær oppmerksom på lagring og lading av AGM-batteriene og den lavere utladningsdybden.
Hvilke batterityper finnes det og hva er forskjellene?
Det finnes mange forskjellige batterityper. For bruk som båt-batteri er imidlertid bare noen få virkelig relevante. Vi kan anbefale to forskjellige batterityper som for tiden er de mest brukte på båter.
De har alle én ting til felles: de er helt vedlikeholdsfrie, lekkasjesikre og enkle å håndtere. I tillegg kan de installeres uavhengig av posisjon. Likevel finnes det noen markante forskjeller som gir visse fordeler og ulemper.
-
-
-
Litium-ionebatterier veier bare ca. 30% av blybatterier
-
Alle snakker om såkalte litium-ion-batterier - kjent fra bilindustrien. Under dette begrepet samles litium-ion- og litium-polymer-batterier. Litium-ion-batterier veier bare ca. 30% av blybatteriene (avhengig av type kan det variere) og har dessuten en ekstremt høy syklusstyrke og utladningsdybde!
Sikkerhet for litiumbatterier
Litium-ion-batterier består alltid av flere individuelle celler. Uten beskyttelseskretser er de svært utsatt for ekstrem dyputlading eller overladning. For beskyttelse bør det derfor alltid brukes et batteristyringssystem (kort BMS).
Cellene blir dermed ikke tidlig irreversibelt skadet, da BMS forhindrer dyputlading og overlading. I de fleste litium-ion-batterier er et slikt BMS allerede integrert, og du trenger ikke å bekymre deg for noe.
Fakta om AGM-batterier:
-
AGM-batterier kan bare tømmes til 50%, våre Deep Cycle AGM til 80%
-
-
Ideell bruk: Fortrenger, lav kapasitet, svært sjelden bruk
-
-
For den samme effektive kapasiteten er det allerede tilstrekkelig med betydelig mindre litiumbatterier
Utvikling av blybatterier
Videreutviklingen av blybatterier er gelbatterier, der syren er innkapslet i en gel. Nå er AGM-batterier enda mer populære, der syren er bundet i et glassfiberduk. Begge batterityper er betydelig mer syklisk stabile enn et våtbatteri.
Gelbatteriet har høyere syklisk stabilitet og har en lavere selvutlading per måned. AGM-batteriet kan kortvarig levere høyere strømmer og er dermed også egnet som startbatteri, og er noe billigere enn et gelbatteri. Begge typer er ekstremt tunge på grunn av det store blyinnholdet i batteriet.
Det er store forskjeller innen batteritypene, spesielt mellom AGM og litium-ion-batterier. Noen modeller av AGM-batterier kan til og med tømmes 80% (Aquamot) eller 100% (Victron Energy). Men man bør ta hensyn til levetiden.
I lang tid ble bly-syre-batteriet også brukt på båter. Ulempene er åpenbare: Det er tungt, ikke lekkasjesikkert eller vedlikeholdsfritt, og det har en kort levetid og kapasitet. Den største fordelen med blyteknologi er imidlertid fortsatt at det er relativt billig. Denne teknologien har blitt videreutviklet for å redusere disse ulempene.
Levetid og utladningsdybde for batterier
Generelt kan selvfølgelig hvert batteri tømmes helt, men vi anbefaler ikke dette. Batterier som ikke er egnet for dette, taper spesielt mye av levetiden eller blir deretter irreversibelt skadet. Også når det gjelder lade- og utladningsstrømmer og de andre egenskapene, er det som regel forskjeller, slik at en sammenligning mellom forskjellige produkter kan være lønnsom for deg. De produktspecifikke detaljene finner du alltid i de respektive artiklene eller i produkt sammenligningen.
Kapasitet og rekkevidde
Ved beregning av nødvendig kapasitet bruker vi alltid den anbefalte maksimale utladningsdybden fra produsenten for å bestemme den effektivt brukbare kapasiteten til batteriet. Basert på dette velges deretter batteriet, slik at du virkelig kan kjøre så langt og lenge som du ønsker.
Energitetthet
Energitettheten til batterier har kontinuerlig økt de siste årene. Nå er energitettheter på opptil 300 Wh/kg mulig med litium-ion-batterier. Typisk ligger imidlertid denne lavere på cirka 120-160 Wh/kg. Blybatterier, samt AGM og gelbatterier, har en betydelig lavere energitetthet på ca. 25 - 30 Wh/kg.
Dette forklarer den høyere vekten av blybatterier ved samme kapasitet sammenlignet med litium-ion-batterier.
Batterier kan imidlertid ikke konkurrere med bensin når det gjelder energitetthet. Bensin har en energitetthet på nær 12.000 Wh/kg. Effektivt er en elektrisk drivlinje derfor alltid med mindre energi enn en forbrenningsmotor, selv om en elektromotor er opptil 10 ganger mer effektiv.
Vår anbefaling: Litium båt-batterier
Litium-batterier er det beste du kan bruke for øyeblikket. De er lette, små og veldig holdbare. Batteriene er først og fremst veldig sikre og kan ofte tømmes.
Har du spørsmål om litium vs. AGM?
Åpne spørsmål?
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.