Litiumbatterier til båt
Mest solgte litiumbatterier
Populære litiumbatterier for båt
Du finner enkelt den passende batteritypen og modellen for din båt i kategoriene. „Hvilke litiumionbatterier finnes for min båt?“ – Her finner du nesten alle tilgjengelige produsenter og modeller på markedet for maritime applikasjoner.
Er du usikker på hvilket litiumbatteri som er best egnet? Ring oss! Vi har et utvalg av 100 forskjellige litiumbatterier fra over 10 produsenter.
Forskjeller på litiumbatterier – Hva må du være oppmerksom på?
Litiumbatterier finnes i forskjellige størrelser og kapasiteter. Du finner alle varianter fra 0,1 kWh til 112 kWh kapasitet i vår butikk. Det er ingen øvre grense, men båtens batteri bør være fornuftig konstruert. Avhengig av kravene trenger du i fortrengningsdrift omtrent 0,5 kWh effekt per tonn per time kjøretid, mens du i glidende drift trenger eksponentielt mer.
Batteriene kobles direkte til motoren via kabler. Jo nærmere batteriene er motoren, desto mindre tap oppstår på grunn av kabellengder. Hvis du har spørsmål om kabeltykkelse, hjelper vi gjerne!
Kontrollen av din elektriske båtmotor skjer som du kjenner det via styrepinne eller fjernkontroll og ratt. Avhengig av kontrollen har du et display med informasjon om hastighet, gjenværende rekkevidde, aktuell batterikapasitet og strøm/spenning.
Opp til 1,8 kW finner du elektriske utenbordsmotorer med et integrert batteri. Modellene er takket være Plug & Play betydelig mer komfortable, fleksible og brukervennlige. Ved høyere effekt trenger du et eksternt batteri som kobles til E-driften. Her anbefaler vi deg, avhengig av bruken, ulike størrelser.
Vekt av litiumceller
Avhengig av hvilken celleteknologi eller produksjon som brukes, kan litiumbatteriene ha en ganske forskjellig vekt. Vanligvis bør en kWh ikke veie mer enn 10 kg. Det finnes lettere og tyngre batterier, avhengig av celleteknologi.
Spesielt for glidebåter bør du velge de lette, mens for de andre er vekten per kWh ofte mindre viktig. Du bør uansett være oppmerksom på en behagelig vekt å bære, hvis du ofte må transportere batteriet.
Priser, merker og celleteknologi
Prisene avhenger av forskjellige faktorer. Generelt er en pris per kWh på 500 € til 750 € akseptabel. I enkelt tilfeller er også priser over 1.000 € per kWh mulig, som kan være berettiget gjennom spesielle sertifikater eller sikkerhetsteknologier. Generelt anbefales kvalitetscellene fra Sony eller Panasonic. Men også cellene fra CATL, CALB eller Winston er gode å bruke.
De fleste litium-ion-batteriene produseres på basis av litium-jernfosfat (LiFePO4). Avhengig av batteritype er forskjellige forbindelser i kombinasjon med yttrium eller svovel mulig. Generelt er batteriene veldig sikre, fordi de ikke er brennbare. I tillegg har de også den lengste levetiden av de markedsførte celleteknologiene.
Alternativt finnes det NMC- og NCA-batterier som inneholder kobolt. Fordelen med disse batteriene er en høyere energitetthet. Ulempen er en kortere levetid og at de er brennbare. Hvis lav vekt er viktig, kan disse cellene velges.
Ladecykler for et litiumbatteri til båt
Ladecyklene kan variere mye, avhengig av bearbeiding og kvalitet på de enkelte cellene. Ladecyklene angis vanligvis med en utladningsgrad. (DoD = dybde av utladning) Jo dypere batteriene utladet, desto færre ladecykler. Ved 80% DoD holder gode litiumbatterier (LFP) 3000 sykluser. For de fleste batterier resulterer dette i en levetid på over 10 år, avhengig av bruk. Batterier laget av NCA eller NCM holder ofte for noe færre sykluser (500 til 1000). Uavhengig av antall sykluser er batterier underlagt en kalenderlevetid, vanligvis taper de ca. 4 % per år.
Overvåking av batteriet (BMS)
BMS overvåker vanligvis ladezustand til batteriet. Dette vises på de fleste via et lite display. Andre viktige verdier er spenning, lade- og utladningsstrømmer og temperaturen under lading og drift.
Det viktigste med BMS er funksjonene for sikring av enkeltceller. Funksjonene inkluderer dyp-utladingsbeskyttelse, overladingsbeskyttelse, temperaturovervåking eller sikring ved kortslutninger. Ellers tilbyr batteristyringssystemet lastbegrensninger, cellebalansering og tar seg av en stor del av kommunikasjonen.
Litiumbatterier for båtmotorer – Hvilke produsenter finnes det?
De fleste båteiere kjenner Torqeedo med det lysende oransje logoet. Torqeedo kommer fra Starnberger See i Tyskland. Torqeedo er markedsleder innen elektriske båtmotorer og har allerede levert over 100.000 elektromotorer over hele verden. Torqeedo tilbyr også passende båtbatterier.
Innen fritidssektoren er batterimodellene til de passende motorene veldig populære. Torqeedo, ePropulsion, Aquamot, RiPower eller edyn tilbyr egne batteripakker. Spesielt de nyeste batterimodellene fra ePropulsion gir de beste forutsetningene med et uslåelig pris-ytelsesforhold.
Bruk av litiumbatterier
Generelt anbefaler vi, så langt det er fornuftig, alltid et komplett sett fra en produsent for å spare kostnader og sikre funksjonalitet. Noen e-motorer har imidlertid ikke egne batterier, da nesten alle batterier kan kombineres med motoren.
Dersom du bruker båten din som utleier eller i industrien for kommersielle formål, anbefaler vi spesialdesignede batterier fra premium-segmentet. Aentron tilbyr en spesiell sertifisering og er en av de eneste leverandørene her. Ofte blir disse installert i kombinasjon med Kräutler i skip.
Det samme gjelder for høyere kjøretider (50+) per år. Ideelt sett passer litiumcellene fra Ansonsten, og Victron Energy er også en produsent med svært høykvalitetskomponenter. Her anbefales det å bruke det passende batteriet sammen med markedets ledende ladere.
Fordeler og ulemper med litium sammenlignet med AGM
En stor fordel ligger i utladningsdybden og dermed den tilgjengelige kapasiteten per kWh. Litiumbatterier kan vanligvis utladet opptil 95%. AGM-batterier blir skadet allerede ved 50% utladning, avhengig av teknologi, og bør ikke utladet dypt.
I tillegg veier et litiumbatteri bare en tredjedel av et AGM-batteri. Videre har litiumbatterier en lengre levetid med opptil 3000 sykluser sammenlignet med AGM-batterier som vanligvis har 750 sykluser. LiFePO4-batterier kan også lades og utladet raskt uten at ytelsen forringes. Den eneste ulempen er en høyere pris, som er betydelig høyere. Alt i alt er fordelene klart på litiumbatteriets side, spesielt når man tar levetiden i betraktning.
Vår anbefaling er derfor litiumbatterier, men AGM-batterier kan være mer kostnadseffektive for sporadisk bruk.
Ta kontakt med oss – vi ser sammen på dine forhold og finner det perfekte totalsystemet!
Installasjon av et litiumionbatteri
Avhengig av hvor flink du er med batterier, anbefaler vi ferdige løsninger eller i det minste enkelte komponenter. Ferdige systemer er vanligvis enkle å koble til via Plug & Play. Du kan imidlertid spare noen euro hvis du tar hånd om kablingen selv eller ikke bruker en beskyttelsesplugg, men kobler polene direkte med kabelen.
I høyspenningsområdet for motorer fra 15 kW må installasjonen nødvendigvis utføres av en elektriker med mesterbrev. Så langt det er mulig, anbefaler vi heller motorer i lavspenningsområdet. Dette forenkler også tilkoblingen av bilens elektriske system og øker sikkerheten.
Dine fordeler med greenboatsolutions
De sammenligner nesten 600 forskjellige E-motorer.
Du har mer enn 30 produsenter i oversikten.